Wydział Budowy Maszyn i Informatyki wzbogacił się o nowe laboratorium wykorzystujące różne techniki oraz oprogramowanie do projektowania oraz animacji gier komputerowych. W sali znajduje się 15 stacji graficznych umożliwiających:
Ponadto, możliwe jest projektowanie gier obsługujących wszelkiego rodzaju kontrolery lub gogle 3D różnej klasy – począwszy od: Oculus Quest 2, poprzez HP reverb czy Valve Index. Gamę rozwiązań VR uzupełnia Microsoft Holo Lens 2, czyli bezprzewodowy zestaw do obsługi rzeczywistości mieszanej. Umożliwia zapoznanie się z technologią rozszerzonej rzeczywistości (augumented reality) i zoptymalizowanie gry pod wybraną platformę sprzętową.
W laboratorium studenci pracują w grupach. W ramach przydzielonych zadań możliwe jest np. projektowanie oraz modelowanie cyfrowych awatarów postaci. Student staje przed tzw green screen’em, a pozostałe osoby zapisują sekwencję ruchów, którą wykorzystają w opracowywanej grze.
Jak wspomniano, oprócz realizacji projektów gier możliwe jest modelowanie, teksturowanie i animowanie obiektów wykorzystując programy Blender i MakeHuman.
W ramach zajęć studenci poznają także nowe sposoby interakcji człowiek – komputer. Oprócz klasycznych technik, poznają sterowanie poprzez ekrany dotykowe, kontrolery VR (umożliwiające symulowanie gestów) jak i śledzenie ruchów ciała i dłoni. Ruch kończyn dolnych testowany jest wykorzystując bieżnię KatVR.
WBMiI posiada specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w procesie projektowania np. NX, Technomatix, Solid Edge, Catia, Solid Works, Ansys Mechanical, 3DS Max i inne. Obecnie możemy lepiej wykorzystać możliwości w/w systemów dzięki moreViz VR Bridge. Jest to rozwiązanie jednego z partnerów Siemensa – firmy more3D, które strumieniuje obraz do wirtualnej rzeczywistości.
Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości na etapie projektowania umożliwia skrócenie czasu związanego z przygotowaniem modelu, jego weryfikację oraz wykonanie. Wykorzystując dostępne narzędzia tj gogle VR widzimy model w skali 1:1.
Oprogramowanie moreViz VR Bridge wraz goglami VR oraz wybranymi systemami wykorzystywane jest podczas zajęć projektowych.
Obszary zastosowań to:
Pracownicy oraz studenci WBMiI mogą prowadzić badania na najnowocześniejszej uniwersalnej maszynie wytrzymałościowej Instron 68FM-300 z komorą temperaturową. Możliwe jest przeprowadzenie np. próby rozciągania, ściskania, zginania i innych.
Urządzenie obsługiwane przez oprogramowanie Bluehill Universal, z poziomu panelu dotykowego, umożliwia prowadzenie badań w zakresie sił do 300 kN.
Możliwa jest rejestracja danych z dokładnością pomiarową 0,5% w zakresie od 500N do 300 kN. Komora temperaturowa oferuje zakres pracy od -80°C do +350°C i jest przystosowana do pracy z zamontowanym ekstensometrem optycznym w klasie dokładności pomiarowej 0,5 zgodnie z ISO 9513.
Poprzez panel operatorski można wczytywać skonfigurowane moduły umożliwiające prowadzenie badań:
2021 © Koło Naukowe Inżynier XXI wieku. Wszystkie prawa zastrzeżone.